Situatie
Op basis van informatie uit statistieken, individuele- en groepsgesprekken, werd duidelijk dat het intranet niet efficiënt werd gebruikt (of andere tools werden gebruikt om zelfde doel te bereiken).
Wel werd er veel samengewerkt (team en vergadersites), maar niet iedereen was bedreven in het werken met SharePoint.
De homepagina bevatte veel informatie, vaak niet gericht/irrelevant voor de gebruiker. Een groot deel van de bezoekers “sloegen” derhalve de homepagina over door direct naar hun regiopagina te navigeren.
Hoe zorgen we ervoor dat de medewerkers/loodsen zo snel en eenvoudig mogelijk hun doelen kunnen bereiken?
Hypothese: door taakgericht te werken, waarbij de portal weet wie jij bent en wat voor jou relevant is (personalisatie)
Aanpak (User-Centered, Agile en Lean)
- Doelgroep analyse, Persona’s, formele en informele interviews, observaties en analyse statistieken (Piwik), top taken onderzoek
- Conceptueel ontwerp/wireframing en prototyping (iteratief)
- Usability testing
- Front-end development (fabric UI, twitter bootstrap, angular/javscripting) en testen
- Promotie en communicatie
Er werd veel samengewerkt met key-users, communicatie en andere stakeholders. Deze samenwerking was een belangrijke succesfactor voor het slagen van het project.
Resultaat
- Loodsen kunnen sneller (via mobiel 1 druk op de knop) hun doelen bereiken, doordat de belangrijkste informatie direct binnen handbereik (zowel op mobiel als tablet/laptop) is.
- Loodsen en (kantoor)medewerkers kunnen eenvoudig nieuws en andere relevante informatie via mobiel consumeren
Alhoewel we met een heel beperkt team dit project hebben geïnitieerd en aangepakt, was de impact groot bij de eindgebruikers. Intensieve samenwerking met de business en eindgebruikers, goed luisteren en begrijpen wat nu belangrijk is voor de verschillende doelgroepen heeft gezorgd voor dit succes.